ESRS: EFRAG presenteert eerste voorstellen voor wijzigingen van de standaarden

ESRS: EFRAG presenteert eerste voorstellen voor wijzigingen van de standaarden

Gegevens

Nummer
2025/57
Publicatiedatum
24 juni 2025
Auteur
Redactie
Rubriek
Nieuws

De European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) werkt momenteel aan een grondige vereenvoudiging en rationalisering van de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Hier volgt een overzicht van de eerste wijzigingen die EFRAG heeft voorgesteld in een discussiestuk van 20 juni.

In navolging van de omnibus, herziening van de ESRS

De Europese Commissie heeft haar voornemen aangekondigd om de ESRS te herzien om ze toegankelijker en minder belastend te maken voor bedrijven. Dit initiatief volgt op de zogenaamde "omnibusvoorstellen", gepresenteerd op 26 februari 2025, gericht op het wijzigen van de CSRD-rapportage en de CS3D-richtlijn. De Europese uitvoerende macht heeft EFRAG gevraagd hierover technisch advies te geven.

Deze zomer: een raadpleging over de herziene ESRS

Na een eerste fase van raadpleging van meer dan 820 belanghebbenden - online en via werksessies met ongeveer 600 bedrijven - gevolgd door een reflectie over de belangrijkste vereenvoudigingshefbomen die moeten worden gebruikt, werkt EFRAG momenteel aan een voorlopige opzet van de herziene ESRS. De openbare raadpleging vindt plaats tussen de laatste week van juli en de eerste week van september (maximaal 40 tot 45 dagen).

Vermindering van het aantal gegevenspunten

De belangrijkste doelstellingen van deze herziening zijn het verminderen van het aantal verplichte datapunten (met name verhalende datapunten), het vereenvoudigen van de structuur en presentatie van de standaarden en het versterken van de interoperabiliteit met wereldwijde standaarden voor duurzaamheidrapportage (IFRS S1 en S2 of GRI, bijvoorbeeld).

Dubbele materialiteitsanalyse (DMA) vereenvoudigen

Te veel tijd besteed aan het identificeren van materiële kwesties

De eerste materialiteit is de beoordeling van dubbele materialiteit, waarvan de presentatie moet worden herzien in de herziene ESRS. De analyse van dubbele materialiteit is geïdentificeerd als een belangrijke bron van administratieve lasten die een onevenredige inspanning met zich meebrengt voor bedrijven die eerder een nalevingsoefening hebben uitgevoerd dan een strategische analyse, waarbij "bijzonder intensief" werk wordt verricht met betrekking tot de materialiteit van de onderwerpen die moeten worden geïdentificeerd in overeenstemming met de ESRS.

De DMA minder complex maken

Om deze situatie te verhelpen, zijn de door EFRAG voorgestelde wijzigingen voornamelijk gericht op:

  • Het verminderen van de algehele complexiteit van het proces door: het verduidelijken van de interactie tussen de identificatie van effecten, risico's en mogelijkheden (IRO's) en de analyse van materiële kwesties (en subkwesties), en door het specificeren van het verwachte granulariteitsniveau van duurzaamheidsrapportage (op het niveau van een kwestie en niet van een IRO).

  • Verduidelijk en versterk de criteria voor het filteren van de materialiteit van informatie voor alle gegevenspunten (inclusief die in ESRS 2).

  • Zorg voor het volgende principe: als slechts één subkwestie van materieel belang is, hoeft het bedrijf niet alle gegevenspunten in een thematische norm (bijvoorbeeld ESRS E1) te vermelden. Een bijlage zal dit principe illustreren.

  • Geef aan hoe een bedrijf informatie over niet-materiële kwesties kan opnemen in zijn CSRD-rapportage.

Verbetering van de leesbaarheid en presentatie van CSRD-verslagen

Te granulaire ESRS-rapportage

ESRS-verslagen over duurzaamheid worden vaak als te korrelig ervaren, waarbij kritische informatie wordt vermengd met overdreven gedetailleerde gegevenspunten. Bedrijven vonden het naar verluidt moeilijk om hun verhaal over duurzaamheid duidelijk te 'vertellen'. Als gevolg daarvan werd het rapporteren gezien als een nalevingsproces.

Een samenvatting geven aan het begin van de CSRD-rapportage

Om dit te verhelpen stelt EFRAG onder andere de volgende wijzigingen voor:

  • De optie om een "samenvatting" te geven aan het begin van de ESRS-duurzaamheidsverklaring om de belangrijkste materiële kwesties en hun interacties met belangrijke aspecten van de strategie en het bestuur van het bedrijf te bespreken.

  • De mogelijkheid om meer gedetailleerde informatie (zoals statistieken) bekend te maken in speciale secties of bijlagen.

  • De presentatie van informatie over niet-materiële kwesties in speciale secties of bijlagen.

Vermindering van het aantal ESRS-gegevenspunten

EFRAG heeft de opdracht gekregen een aanzienlijke vermindering van het aantal gegevenspunten voor te stellen om tot een beknoptere en effectievere verslaggeving te komen. Om dit te bereiken stelt de adviesgroep met name het volgende voor:

  • De presentatie van de minimale rapportage-eisen (MDR) anders te organiseren tussen ESRS 2 en de thematische ESRS'en.

  • De specificaties voor verplichte beleidsmaatregelen, acties en streefdoelen (PAT's) in de thematische normen drastisch te beperken.

  • Verduidelijken dat PAT's alleen moeten worden gerapporteerd als ze al zijn ingevoerd binnen het bedrijf over een materieel onderwerp en dat een beleid dat betrekking heeft op verschillende materiële onderwerpen slechts één keer in het verslag moet worden beschreven.

  • Verander de algemene structuur van de standaarden om een duidelijke scheiding aan te brengen tussen verplichte en niet-verplichte inhoud en verminder de vrijwillige rapportage-eisen binnen ESRS.

  • Maak verhalende gegevenspunten minder gedetailleerd en verwijder gegevenspunten die niet nodig zijn.

Volgende stappen in de herziening van het ESRS

Na rekening te hebben gehouden met de opmerkingen die deze zomer zijn ontvangen op het consultatieontwerp, zal EFRAG zijn formele ontwerpherziening van het ESRS voorbereiden. Deze zal uiterlijk op 31 oktober bij de Europese Commissie worden ingediend. De Europese uitvoerende macht zal de herziene standaarden dan formeel goedkeuren. Het staat de diensten van de Europese Commissie vrij om wijzigingen aan te brengen in het ontwerp van EFRAG.

De medewetgevers hebben dan 2 maanden de tijd om zich te verzetten tegen de door de Europese Commissie voorgestelde tekst. De nieuwe standaarden zullen op zijn vroegst begin 2026 beschikbaar zijn.

Dit document is automatisch vertaald met Deepl.