Grote meerderheid grote bedrijven nog steeds op weg naar duurzaamheid

Grote meerderheid grote bedrijven nog steeds op weg naar duurzaamheid

Gegevens

Nummer
2025/50
Publicatiedatum
20 mei 2025
Auteur
Redactie
Rubriek
Nieuws

Volgens een onderzoek van het Onderzoeksinstituut Capgemini uit Maart 2025* blijft duurzaamheid van strategisch belang voor bedrijven in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific. In het licht van klimaatverandering, grondstoffen schaarste en veranderende consumentenverwachtingen is het ontwikkelen van een duurzame strategie een belangrijke drijfveer voor het creëren van inkomsten, innovatie en concurrentievermogen op de lange termijn. Als bewijs hiervan is tussen 80% en 100% van 's werelds grote bedrijven (met een omzet van meer dan een miljard dollar) van plan om hun investeringen op dit gebied te verhogen in 2025 en 2026.

Duurzaamheid: meer verkopen en innovatiever zijn

Omzetgroei is de belangrijkste drijfveer voor investeringen in duurzaamheid: 82% van de senior executives die reageerden op het onderzoek van Capgemini Research Institute besloten te investeren in duurzaamheid om hun omzet te verhogen. Kiezen voor duurzaam design kan bijvoorbeeld de creatie van nieuwe producten stimuleren: in 2025 ontwikkelde 59% van de organisaties nieuwe goederen volgens deze aanpak, vergeleken met slechts 22% in 2022. En bijna 50% van de managers denkt dat ze een deel van de omzetstijging van hun bedrijf rechtstreeks kunnen toeschrijven aan duurzame initiatieven.

Een ander opvallend cijfer is dat voor 69% van de ondervraagde managers de implementatie van een strategie voor duurzaamheid hen in staat heeft gesteld om de innovatie van hun bedrijf te versnellen.

ESG-strategie: geld besparen en kansen grijpen

Duurzame initiatieven stellen bedrijven ook in staat om te besparen. De senior executives die op de enquête reageerden, gaven aan dat ze de (jaarlijkse) kosten hadden verlaagd die samenhangen met:

  • afval (-20%),

  • energieverbruik (-17%),

  • waterverbruik

  • transport en toeleveringsketen (elk -14%),

  • en grondstoffen (-8%).

En de meeste organisaties hebben slechts een klein deel van dit potentieel benut: 95% van hen schat dat ze slechts 26% van de beoogde besparingen hebben gerealiseerd. Vermindering van het waterverbruik en optimalisatie van de toeleveringsketens worden gezien als belangrijke kansen. Meer dan 70% van de bedrijven in bepaalde sectoren (met name detailhandel, luchtvaart, financiën en energie) verwacht de komende 3 jaar op deze gebieden meer dan 20% te besparen.

Risico's verminderen

Het niet naleven van duurzaamheidseisen brengt aanzienlijke risico's met zich mee: meer dan een kwart van de organisaties zegt te maken te hebben gehad met problemen op het gebied van regelgeving (boetes, verlies van vergunningen, handelsbeperkingen), terwijl 44% reputatieschade heeft geleden als gevolg van het niet naleven van de duurzaamheidseisen.

Het is dan ook geen verrassing dat duurzame initiatieven de belangstelling van investeerders (volgens 81% van de respondenten), de merkreputatie (76%), de aantrekkelijkheid en loyaliteit van klanten (68%) en de betrokkenheid van werknemers (71%) vergroten, wat bijdraagt aan een betere algehele waardecreatie.

* Sustainability - A driver for business value creation", Capgemini Research Institute, maart 2025, onderzoek onder 1.001 senior executives van organisaties met een omzet van meer dan een miljard dollar in 13 landen over de hele wereld (Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific) en 12 bedrijfssectoren.

Dit document is automatisch vertaald met Deepl.