Herziening van de ESRS: tijdschema van EFRAG

Herziening van de ESRS: tijdschema van EFRAG

Gegevens

Nummer
2025/47
Publicatiedatum
6 mei 2025
Auteur
Redactie
Rubriek
Nieuws

Uiterlijk op 31 oktober 2025 moet EFRAG een ontwerpherziening van de eerste reeks Europese standaarden voor duurzaamheidsverslaglegging (ESRS) indienen bij de Europese Commissie. Wat is het tijdschema? Wat zijn de prioriteiten? Hoe gaat de Financial Reporting Advisory Group te werk?

Op 27 maart 2027 vroeg Europees Commissaris Maria Luís Albuquerque, verantwoordelijk voor de portefeuille Financiële Diensten, EFRAG officieel om een substantiële herziening voor te stellen van de eerste twaalf Europese standaarden (opgenomen in de gedelegeerde handeling van 31 juli 2023). Om de lasten voor bedrijven te verlichten, wil EFRAG "een reeks herziene ESRS produceren die relevante duurzaamheidsverklaringen ondersteunen en waarvan de algemene doelstelling is om nuttig te zijn voor de besluitvorming, terwijl ze leiden tot een aanzienlijke vermindering van de rapportage-inspanning en verplichte gegevenspunten". EFRAG heeft zichzelf 5 werkfasen opgelegd om eind oktober haar "technisch advies" aan de Europese Commissie te presenteren.

Fasen

Periode

  1. Definiëren van de actiemiddelen voor vereenvoudiging

April tot midden mei 2025

  1. Standpunten van belanghebbenden verzamelen, gepubliceerde rapporten en andere bronnen analyseren

April tot midden mei 2025

  1. Opstellen van de ontwerpwijziging van het ESRS

tweede helft mei tot juli 2025

  1. Ontwerp van herziene normen publiceren voor openbare raadpleging

augustus tot september 2025

  1. Afronding van het ontwerp voor indiening bij de Europese Commissie

oktober 2025

Fase 1: Wat zijn de hefbomen voor actie om het ESRS te vereenvoudigen?

De eerste fase loopt tot half mei. Om de hefbomen voor actie te identificeren, werkt EFRAG meer specifiek aan de volgende punten:

  1. Herziening van de presentatie en architectuur van de ESRS'en, met name de samenhang tussen de sectoroverschrijdende (ESRS 1 en 2) en thematische (ESRS E1 tot G1) standaarden: EFRAG wil de inhoud en complementaire aanpak van de zogenaamde minimale rapportage-eisen van ESRS 2 en de eisen die hiermee verband houden maar in de thematische ESRS'en worden gepresenteerd, opnieuw onderzoeken. Hetzelfde geldt voor de algemene vereisten inzake informatieverschaffing (GOV, SBM of IRO) die op verschillende plaatsen in de ESRS worden gepresenteerd.

  2. De meest complexe bepalingen aanpakken: met name door de toepassing van het beginsel van dubbele materialiteit te verduidelijken, zodat alleen materiële informatie wordt gepresenteerd, en door een einde te maken aan "de onevenwichtigheid die bestaat tussen de verslaggevingsinspanning en de relevantie van de verstrekte informatie" door bedrijven, merkt EFRAG op.

  3. Beoordeel de volgende vrijstellingen: (i) minder of geen bekendmaking van informatie over acquisities en afstotingen, (ii) minder of geen bekendmaking van vertrouwelijke en potentieel commercieel gevoelige informatie, en (iii) geen productie van indicatoren die worden beïnvloed door schattingsonzekerheid en gebrek aan gegevenskwaliteit.

  4. Het aantal vereiste gegevenspunten aanzienlijk verminderen (met name in aantal) en de relevantie van de informatievereisten herzien, voornamelijk narratieve informatie: de uitgevoerde analyse bestaat uit het identificeren, voor elke informatievereiste, van de gegevenspunten die het minst materialiteit zijn, het minst nuttig voor de besluitvorming en/of onnodig voor het bereiken van de relevante doelstellingen. Bepaalde gegevenspunten zullen worden gewijzigd van verplichte naar facultatieve status.

Stap 2: Verzamelen van bewijs en bronnen

Parallel aan de eerste stap en nog steeds tegen half mei verzamelt EFRAG bewijsmateriaal (meningen, suggesties voor aan te brengen herzieningen) van belanghebbenden, analyseert het de eerste gepubliceerde duurzaamheidsverslagen en andere bronnen over de volgende punten:

  • te verwijderen gegevenspunten ;

  • beoordeling van dubbele materialiteit

  • informatie over duurzaamheid die grote operationele problemen oplevert;

  • presentatie van ESRS en interacties tussen sectoroverschrijdende en thematische ESRS;

  • te verduidelijken bepalingen;

  • lessen die moeten worden getrokken uit de eerste gepubliceerde duurzaamheidsverslagen.

Om deze fase af te ronden heeft EFRAG een openbare raadpleging gelanceerd die tot 6 mei openstaat voor alle stakeholders. Zij houdt ook interviews en workshops met een aantal van hen.

EFRAG zal het werk van fase 1 en 2 combineren om het voorontwerp van de herziene ESRS op te stellen.

Fasen 3 en 4: Opstellen en raadplegen van het herziene ontwerp van de ESRS

Op basis van dit eerdere werk zal EFRAG tussen half mei en eind juli zijn voorontwerp van herziene ESRS opstellen.

Eind juli zal EFRAG een formele openbare raadpleging over dit ontwerp starten. Belanghebbende stakeholders kunnen dan tot september concrete wijzigingen voorstellen. EFRAG is ook van plan om in september in de lidstaten openbare evenementen over deze raadpleging te organiseren. "Er zullen ook evenementen worden georganiseerd specifiek voor opstellers van standaarden, gebruikers en financiële instellingen, organisaties en auditors", voegt EFRAG eraan toe.

Fase 5: afronden en uitbrengen van technisch advies aan de Europese Commissie

In de loop van oktober zal EFRAG haar voorontwerp herzien, rekening houdend met de verschillende meningen die belanghebbenden tijdens de openbare raadpleging hebben geuit. De instelling moet haar definitieve ontwerp (haar technisch advies) voor 31 oktober indienen bij de Europese Commissie.

Wat gebeurt er daarna?

De Commissie zal het advies van EFRAG bestuderen. Vervolgens zal zij een nieuwe gedelegeerde handeling vaststellen met de herziene ESRS, die de handeling van 31 juli 2023 zal vervangen.

De medewetgevers - het Europees Parlement en de Raad van de EU - hebben twee maanden de tijd om bezwaar aan te tekenen (eenmalig verlengbaar). Als zij geen bezwaar maken, kan de nieuwe gedelegeerde handeling van de Europese Commissie formeel worden vastgesteld door publicatie in het Publicatieblad van de EU. Pas dan heeft het "kracht van wet" en moet het worden toegepast door bedrijven die verplicht zijn een duurzaamheidsverslag te presenteren.

Begin 2026 zou de herziene ESRS dus officieel beschikbaar kunnen zijn, als het werk geen vertraging oploopt.

Dit document is automatisch vertaald met Deepl.