Duurzaamheidsrapportage: wat zijn de verschillen tussen China en de EU?
Duurzaamheidsrapportage: wat zijn de verschillen tussen China en de EU?
Gegevens
- Nummer
- 2025/45
- Publicatiedatum
- 22 april 2025
- Auteur
- Redactie
- Rubriek
- Nieuws
In november 2024 presenteerde de minister van Financiën van de Volksrepubliek China zijn richtlijnen voor duurzaamheidsrapportage. Tot op heden blijft deze publicatie vrijwillig voor Chinese bedrijven. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze Chinese "standaard" en de ESRS van de EU? Vergelijkingselementen.
De Chinese richtlijnen, die vrijwillig zijn, bieden bedrijven flexibiliteit, zowel vanuit methodologisch oogpunt als wat betreft het rekening houden met hun specifieke kenmerken. Ze leggen niettemin de basis voor de geleidelijke harmonisatie van de praktijken voor duurzaamheidsrapportage door bedrijven in de Volksrepubliek China en streven naar vergelijkbaarheid van de gepresenteerde gegevens, met name ten behoeve van de lezers van het verslag, en consistentie met internationale normen.
Chinese normen en ESRS
De Chinese richtlijnen voor duurzaamheidrapportage hebben een vergelijkbare structuur als de ESRS. De tekst moedigt bedrijven aan om te rapporteren over hun bestuur, strategie, risicobeheer, beleid en indicatoren voor duurzaamheidskwesties. De Chinese normen en de ESRS benadrukken beide de dubbele materialiteit, de kwaliteit van de informatie en de consistentie van ESG-gegevens met financiële gegevens.
De ESRS onderscheiden zich echter door een veel gedetailleerdere, meer regelgevende en restrictievere aanpak, met name wat betreft de analyse van dubbele materialiteit, de hoeveelheid informatie die moet worden gepresenteerd en de verplichte externe assurance van de door bedrijven gepubliceerde informatie.
Vergelijking tussen Chinese normen en CSRD-rapportering
Inhoud | Chinese norm | CSRD en ESRS |
Regelgevend of normatief kader voor rapportage over duurzaamheid | Alleen normatief kader. Er zijn drie niveaus: basisrichtlijnen (gepubliceerd), specifieke richtlijnen (in voorbereiding) en toepassingsrichtlijnen (in voorbereiding). Ze hebben betrekking op de publicatie van informatie die voortkomt uit de effecten, risico's en mogelijkheden van het bedrijf op milieu-, sociale en bestuurskwesties. | Wettekst en reeks algemene en thematische normen (tot nu toe 10 normen) over de publicatie van informatie over de effecten, risico's en mogelijkheden van het bedrijf op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur. |
Dubbel Materialiteit | Benadering gebaseerd op financiële materialiteit en impact. Bedrijven moeten een materialiteitsbeoordeling uitvoeren: evalueer de relevantie van de risico's, kansen en positieve en negatieve, huidige en potentiële effecten op de korte, middellange en lange termijn. Bij de beoordeling moet rekening worden gehouden met de waardeketen. Bedrijven worden uitgenodigd om een redelijke en te rechtvaardigen analysemethode te gebruiken. | Dubbele materialiteit is vereist: financiële materialiteit (risico's en kansen die van invloed zijn op de activiteiten van het bedrijf (op de korte, middellange en lange termijn) en impactmaterialiteit (effecten van het bedrijf op het milieu en de bevolking (positief, negatief, actueel en potentieel), met meer gedetailleerde evaluatiecriteria (met name in de ESRS). Bij de beoordeling moet ook rekening worden gehouden met de waardeketen van het bedrijf. |
Inhoud van de te publiceren informatie | Vier belangrijke elementen: bestuur (bijv. controle en processen), strategie (bijv. methoden en tactieken), beheer van risico's en kansen, indicatoren en streefdoelen (bijv. het meten van prestaties) voor het beheer van de risico's en kansen die samenhangen met de duurzaamheidskwesties van het bedrijf. | Veel gedetailleerdere inhoud op basis van de volgende pijlers: het bedrijfsmodel en de strategie van het bedrijf, bestaand beleid, de resultaten van dit beleid, risico's en risicobeheer, doelstellingen en belangrijke indicatoren die moeten worden gepubliceerd. ESRS specificeren rapportage-eisen (RE) en toepassingsvoorschriften (AR) - gegevenspunten - voor elk van de duurzaamheidskwesties, inclusief kwantitatieve en kwalitatieve informatie die openbaar moet worden gemaakt. |
Benadering van de waardeketen | Bij de identificatie van risico's, kansen en gevolgen wordt rekening gehouden met de waardeketen, die alle activiteiten van het bedrijf omvat, van ontwerp tot levering en het einde van de levensduur van de producten en diensten. | Een uitputtende benadering van de waardeketen, met de verplichting om de effecten, risico's en kansen voor de hele waardeketen te publiceren (directe en indirecte upstream en downstream zakelijke relaties). |
Interne controle en zekerheid | Noodzaak om robuuste systemen op te zetten voor gegevensverzameling, verificatie, analyse en rapportage, met interne controle om de kwaliteit van de informatie te waarborgen. | Vereiste voor (beperkte) onafhankelijke externe assurance van informatie over duurzaamheid, met strenge eisen. Assurance kan worden geleverd door een onafhankelijke auditor of assurance-dienstverlener. |
Timing | Presentatie van het duurzaamheidsverslag op hetzelfde moment als het financiële verslag (op jaarbasis). Het verslag moet openbaar worden gemaakt (op de website of op een andere manier). | Opname van het duurzaamheidsverslag in het bestuursverslag van het bedrijf (op jaarbasis). Het verslag moet openbaar worden gemaakt en worden gepresenteerd in html-formaat (digitale XBRL-markering gepland in de toekomst). |
Dit document is automatisch vertaald met Deepl.