Duurzaamheid: hoe zijn Europese bedrijven georganiseerd om de uitdagingen van CSRD aan te gaan?

Duurzaamheid: hoe zijn Europese bedrijven georganiseerd om de uitdagingen van CSRD aan te gaan?

Gegevens

Nummer
2025/8
Publicatiedatum
13 januari 2025
Auteur
Redactie
Rubriek
Nieuws

In oktober publiceerde EASP (de Europese vereniging van duurzaamheidsprofessionals) de resultaten van een enquête onder ESG/CSR-directeuren en -managers in vijf Europese landen.

Uit dit onderzoek kunnen verschillende lessen worden getrokken:


  • In dit stadium heeft de implementatie van CSRD volgens de ondervraagden* in de meeste bedrijven nog geen organisatorische veranderingen met zich meegebracht.

  • Twee derde van de ESG-directeuren of managers zijn geen lid van het managementcomité van hun bedrijf. In dit geval is de sponsor van duurzaamheid vaak de CEO of algemeen directeur van het bedrijf (58%).

  • Het merendeel van de respondenten beschikt over een speciaal budget en heeft extra middelen verkregen: door een beroep te doen op externe adviseurs (volgens 26% van de respondenten), in termen van budget (21%) of personeel (16%). ESG/CSR-directeuren of -managers vinden echter dat ze extra middelen nodig hebben.

  • Bijna driekwart van de respondenten zou nieuwe technologieën of tools willen gebruiken om de naleving van de CSRD te waarborgen.

*Onderzoek onder 400 ESG/CSR directeuren of managers, waarvan de meerderheid verantwoordelijk is voor duurzaamheidrapportage, uit vijf landen: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Dit document is automatisch vertaald met Deepl.