Duurzaamheid: hoe zijn Europese bedrijven georganiseerd om de uitdagingen van CSRD aan te gaan?
Duurzaamheid: hoe zijn Europese bedrijven georganiseerd om de uitdagingen van CSRD aan te gaan?
Gegevens
- Nummer
- 2025/8
- Publicatiedatum
- 13 januari 2025
- Auteur
- Redactie
- Rubriek
- Nieuws
In oktober publiceerde EASP (de Europese vereniging van duurzaamheidsprofessionals) de resultaten van een enquête onder ESG/CSR-directeuren en -managers in vijf Europese landen.
Uit dit onderzoek kunnen verschillende lessen worden getrokken:
In dit stadium heeft de implementatie van CSRD volgens de ondervraagden* in de meeste bedrijven nog geen organisatorische veranderingen met zich meegebracht.
Twee derde van de ESG-directeuren of managers zijn geen lid van het managementcomité van hun bedrijf. In dit geval is de sponsor van duurzaamheid vaak de CEO of algemeen directeur van het bedrijf (58%).
Het merendeel van de respondenten beschikt over een speciaal budget en heeft extra middelen verkregen: door een beroep te doen op externe adviseurs (volgens 26% van de respondenten), in termen van budget (21%) of personeel (16%). ESG/CSR-directeuren of -managers vinden echter dat ze extra middelen nodig hebben.
Bijna driekwart van de respondenten zou nieuwe technologieën of tools willen gebruiken om de naleving van de CSRD te waarborgen.
*Onderzoek onder 400 ESG/CSR directeuren of managers, waarvan de meerderheid verantwoordelijk is voor duurzaamheidrapportage, uit vijf landen: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk.
Dit document is automatisch vertaald met Deepl.