OESO: belangrijkste punten van de herziene Richtlijnen voor Verantwoord Ondernemen

OESO: belangrijkste punten van de herziene Richtlijnen voor Verantwoord Ondernemen

Gegevens

Nummer
2024/43
Publicatiedatum
6 april 2024
Auteur
Redactie
Rubriek
Nieuws

De herziening van de Richtlijnen richt zich op een aantal belangrijke kwesties, waaronder klimaatverandering, biodiversiteit, technologie, zakelijke integriteit en zorgvuldigheid in toeleveringsketens.

De richtlijnen zijn een wereldwijde maatstaf (aangenomen door 51 landen en de EU) en bieden richtlijnen voor multinationale ondernemingen om hen aan te moedigen een positieve bijdrage te leveren aan economische, ecologische en sociale vooruitgang. De OESO heeft haar richtlijnen in juni 2023 herzien om de verwachtingen voor verantwoord ondernemen aan te scherpen. Dit is de eerste update sinds 2011.

De belangrijkste bijdragen van deze herziening zijn:

Met betrekking tot zorgplicht

De reikwijdte van zorgplicht is verbreed om de hele waardeketen te omvatten. De Richtsnoeren bevatten nu de elementen van de OESO-gids over due diligence voor verantwoord ondernemen (die dateert van 2018).

Opmerking

Due diligence wordt gedefinieerd als ‘het proces waarbij ondernemingen, als integraal onderdeel van hun besluitvormings- en risicobeheersystemen, werkelijke of potentiële negatieve impacts van hun activiteiten identificeren, voorkomen, beperken en rapporteren’.

Negatieve impacts moeten als volgt worden beschouwd: ‘negatieve impacts die ondernemingen veroorzaken of waartoe ze bijdragen, of die rechtstreeks verband houden met hun activiteiten, producten en diensten als gevolg van een zakelijke relatie’.

In het kader van de uit te voeren impactanalyse worden de te beoordelen zakelijke relaties van de onderneming ruimer gedefinieerd. Het zijn ‘alle relaties met:

  • entiteiten die deel uitmaken van de toeleveringsketen,

  • partners in joint ventures,

  • klanten [die geen individuele consumenten zijn, noot van de redactie],

  • ondernemingen waarin wordt geïnvesteerd,

  • franchisenemers,

  • onderaannemers,

  • zakelijke partners,

  • die producten of diensten leveren die bijdragen aan de uitvoering van de activiteiten, producten of diensten van een bedrijf of die producten of diensten van de onderneming ontvangen, in licentie gebruiken, kopen of exploiteren,

  • of elke andere al dan niet openbare entiteit die rechtstreeks verbonden is met haar activiteiten, producten of diensten’.

De nieuwe Richtlijnen breiden de aanbevelingen over due diligence ook uit naar alle vormen van corruptie.

Rapportage

Wat betreft de publicatie van informatie door multinationals worden de aanbevelingen van de OESO, via de 2023-richtlijnen, ook veeleisender. Wat moet openbaar worden gemaakt? Hier is een vergelijking tussen de 2021- en 2023-richtlijnen:

Op te nemen elementen

Richtlijnen 2021

Richtlijnen 2023

Financiële en bedrijfsresultaten

X

X

Doelstellingen

X

X

Informatie over duurzaamheid

X

Kapitaalstructuur, groepsstructuur en zeggenschap

X

X

Belangrijke deelnemingen, inclusief uiteindelijke begunstigden en details over stemrechten

X

X

Informatie over de samenstelling van de raad van bestuur en zijn leden, waaronder hun kwalificaties, het selectieproces, hun lidmaatschap van de raad van bestuur van andere ondernemingen en of ze door de raad van bestuur als onafhankelijk worden beschouwd

X

Bezoldiging van leden van de raad van bestuur en managers op sleutelposities

X

X

Transacties met verbonden partijen

X

X

Voorzienbare risicofactoren

X

X

Corporate-governancestructuren en -beleid (waaronder de mate van naleving van nationaal corporate-governancebeleid of nationale corporate-governancecodes en de processen waarmee deze worden geïmplementeerd)

X

X

Schuldovereenkomsten en het risico van niet-nakoming

X

Informatie met betrekking tot werknemers en andere belanghebbenden

X

X

Openbare verklaringen over waarden of gedrag (met inbegrip van beleid inzake verantwoordelijk zakelijk gedrag waarin de toezeggingen van de onderneming ten aanzien van de normen en regels in de richtlijnen worden benadrukt, evenals hun plannen voor de uitvoering van due diligence) en de prestaties van de onderneming op dit gebied

X (in mindere mate)

X

Beleid of andere gedragscodes die de onderneming onderschrijft (datum van invoering en vermelding van de landen en entiteiten waarop ze van toepassing zijn, prestaties van de onderneming bij het naleven van deze codes)

X (in mindere mate)

X

Informatie over de maatregelen die zijn genomen om het beleid ten aanzien van verantwoord ondernemen te integreren in de bestuurs- en toezichthoudende organen van de onderneming (met inbegrip van de prestaties van de onderneming op dit gebied)

X

Gebieden waarvan de onderneming heeft vastgesteld dat ze aanzienlijke gevolgen hebben of grote risico’s met zich meebrengen; negatieve gevolgen of risico’s die zijn vastgesteld, geprioriteerd en beoordeeld, evenals de criteria voor prioritering; en maatregelen die zijn genomen om deze risico’s of gevolgen te voorkomen of te beperken

X

Geschat tijdschema, indicatieve benchmarks en verwachte resultaten, evenals de acties die de onderneming heeft ondernomen om eventuele problemen op te lossen of om mee te werken aan inspanningen hiertoe

X

Informatie over systemen voor interne controle, risicobeheer en wetshandhaving

X

X

Klimaatverandering en biodiversiteit

De aanbevelingen moedigen ondernemingen aan om zich aan te passen aan internationale doelstellingen op het gebied van klimaatverandering en biodiversiteit.

Technologie

Een bijgewerkt hoofdstuk gaat in op wetenschap, technologie en innovatie, inclusief due diligence-verwachtingen met betrekking tot de ontwikkeling en het gebruik van technologie.

Nationale contactpunten

Geactualiseerde procedures ter bevordering van een effectief wereldwijd netwerk van nationale contactpunten, met aanvullende richtlijnen voor toegankelijkheid, transparantie en verantwoordingsplicht, evenals meer gedetailleerde voorschriften voor de afhandeling van meldingen door deze contactpunten.