CSRD: naar verplichte duurzaamheidrapportage voor grote bedrijven
CSRD: naar verplichte duurzaamheidrapportage voor grote bedrijven
Gegevens
- Nummer
- 2025/72
- Publicatiedatum
- 20 oktober 2025
- Auteur
- Redactie
- Rubriek
- Nieuws
Op maandag 13 oktober 2025 hebben Europarlementariërs in de Commissie Juridische Zaken (JURI) van het Europees Parlement hun standpunt bepaald over de huidige herziening van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), als onderdeel van het omnibuspakket. Deze stemming betekent een belangrijke stap voorwaarts, aangezien het standpunt van de Parlementsleden dichter bij dat van de vertegenwoordigers van de lidstaten ligt. Er tekent zich een compromis af dat geleidelijk de onzekerheid wegneemt rond het wettelijk kader voor duurzaamheidsrapportage.
Nieuwe drempel voor duurzaamheidsrapportage
Vanaf 2028 (voor het boekjaar 2027) wordt duurzaamheidsrapportage alleen verplicht voor bedrijven (en moederbedrijven) met gemiddeld meer dan 1.000 werknemers en een omzet van meer dan €450 miljoen. Deze nieuwe drempel zal ook bepalen welke bedrijven onder de Europese groene taxonomie vallen.
Europarlementariërs en vertegenwoordigers van de lidstaten zijn het hierover eens.
Een kader voor het verzamelen van gegevens uit de waardeketen
Het wettelijke kader zal ook specificeren dat bedrijven die onder de verplichte rapportage vallen niet langer van leveranciers of partners die niet onder de verplichte rapportage vallen - d.w.z. degenen die de hierboven aangegeven drempels niet overschrijden - kunnen eisen dat ze hen informatie verstrekken die niet is opgenomen in de toekomstige vrijwillige rapportagenorm. Dit staat bekend als het "value chain cap" principe. Het doel van deze maatregel is om de administratieve last voor SMI's en MKB-bedrijven te beperken en om de reikwijdte van de te verzamelen informatie nauwkeurig te definiëren. De toekomstige norm zal gebaseerd zijn op de VSME-norm van EFRAG.
Dit principe wordt ook verdedigd door zowel Europarlementariërs als vertegenwoordigers van de lidstaten, ook al verschillen de details tussen de twee standpunten. Europarlementariërs stellen bijvoorbeeld voor om een formulier in te voeren dat moet worden ingevuld door aanbieders van waardeketens: "waardeketenbedrijven kunnen een sjabloon kiezen voor duurzaamheidsrapportage, zodat bedrijven die informatie aanvragen niet verplicht zijn om de grootteklassen van alle entiteiten in hun keten te beoordelen of in kaart te brengen", staat in hun standpunt.
Herziening ESRS standaarden: prioriteit voor kwantitatieve gegevens
De Europese ESRS standaarden worden momenteel herzien in lijn met het werk van de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG), die eind november haar rapport zal voorleggen aan de Europese Commissie. Op dit punt wilden de EP-leden in hun standpunt specificeren dat deze standaarden: zoveel mogelijk kwantitatief van aard moeten zijn; dubbele rapportering en overlap met verplichtingen die voortvloeien uit andere wetgevende instrumenten moeten vermijden; geen onevenredige administratieve en financiële last moeten opleggen aan bedrijven; en zoveel mogelijk interoperabiliteit met internationaal erkende standaarden moeten garanderen. Deze hoofdprincipes komen voort uit het verzoek van de Europese Commissie aan EFRAG om het huidige ESRS te herzien.
Compromisaanpak met de EU-Raad
Volgens rapporteur Jorgen Warborn (EPP) zal het ambitieuze tijdschema voor de herziening van het CSRD worden gerespecteerd, met als doel een akkoord te bereiken in trialoog (onderhandelingen tussen het Parlement, de Raad van de EU en de Commissie) voor het einde van 2025. De eerste trialoogvergadering is "volgende week al" gepland. Als er in de trialoog een compromistekst wordt bereikt, moeten de leden van het Europees Parlement en de vertegenwoordigers van de lidstaten deze formeel goedkeuren. Zodra deze fase is afgerond, kan de wetstekst worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU en moet hij worden omgezet in de wetgeving van elk van de lidstaten. De lidstaten hebben dan een jaar de tijd om dit te doen.
Transitieplannen: verplichte goedkeuring, maar niet-bindende uitvoering
Ondernemingen die onder de CS3D vallen, zullen transitieplannen moeten aannemen om hun koolstofarme strategie te beheren. De rapporteur benadrukt echter dat er geen specifieke acties voor implementatie zullen zijn die wettelijk bindend zijn. Pas echter op voor nationale regelgeving, die op dit gebied veeleisender kan zijn.
Europees digitaal portaal ter ondersteuning van bedrijven
Europarlementariërs willen dat de Europese Commissie een digitaal portaal opzet dat toegankelijk is voor alle bedrijven. Het doel is om modellen, richtlijnen en praktische informatie over duurzaamheidrapportage aan te bieden, als aanvulling op ESAP (European Single Access Point).
Dit document is automatisch vertaald met Deepl.