EFRAG stelt herziene ESRS voor met 68% minder gegevenspunten
EFRAG stelt herziene ESRS voor met 68% minder gegevenspunten
Gegevens
- Nummer
- 2025/64
- Publicatiedatum
- 11 augustus 2025
- Auteur
- Redactie
- Rubriek
- Nieuws
Tot eind september houdt de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) een openbare raadpleging over de nieuwe European Sustainability Reporting Standards (ESRS). De EFRAG stelt voor om het aantal datapunten dat moet worden opgenomen in de duurzaamheidsverslagen van de ondernemingen die eraan onderworpen zijn, drastisch te verminderen.
Op 31 juli presenteerde EFRAG een eerste ontwerp van de herschikking van de twaalf ESRS (Sustainability Reporting Standards) van de EU. Er zijn verschillende documenten gepubliceerd door de adviesgroep, waaronder:
een document met niet-verplichte onderwerpen en methodologische voorbeelden, getiteld "niet-verplichte illustratieve leidraad" (NMIG),
een tweede document waarin de aangebrachte wijzigingen worden toegelicht, getiteld "basis voor conclusies",
en een FAQ.
Uw mening geven over de herziene ESRS via een vragenlijst
Belanghebbenden kunnen hun mening over de voorgestelde wijzigingen naar EFRAG sturen door het invullen van een online vragenlijst. De openbare raadpleging loopt tot 29 september 2025.
In dit stadium stelt EFRAG voor om de lengte van de European Sustainability Reporting Standards te halveren en meer dan twee derde van de gegevenspunten die erin worden gepresenteerd te verwijderen (57% van de verplichte gegevenspunten, 100% van de vrijwillige gegevenspunten). Een nieuw Excel-document, dat alle behouden gegevenspunten bevat, zal door EFRAG worden opgesteld nadat de Europese Commissie de nieuwe normen via een gedelegeerde handeling heeft goedgekeurd. Om deze verschillende doelstellingen te bereiken, gebruikt de adviesgroep verschillende vereenvoudigingshefbomen.
Het ESRS toegankelijker maken
Om ervoor te zorgen dat de ESRS beter worden begrepen, wil EFRAG:
de structuur herzien: de paragrafen over de toepassingsvoorschriften (of "TV") worden gepresenteerd na de paragrafen over de rapportage-eisen (of "RE"), die ze illustreren;
de vrijwillige gegevenspunten te schrappen: ze worden verwijderd uit de ESRS en opgenomen in het NMIG-document. EFRAG verzoekt de Europese Commissie dit document niet op te nemen in haar gedelegeerde handeling om het niet bindend te maken;
bepaalde termen te herzien: het begrip "belangrijke kwesties" wordt bijvoorbeeld vervangen door "belangrijke aangelegenheden".
de lijst van mogelijke belangrijke kwesties wordt ingekort: er wordt een lijst gegeven van duurzaamheidskwesties en subkwesties die verband houden met de thematische ESRS. Subthema's worden niet langer gespecificeerd in ESRS 2.
de volgorde van de rapportage-eisen wijzigen: voor meer consistentie worden de rapportage-eisen die betrekking hebben op het beleid van het bedrijf, vervolgens op de vastgestelde doelstellingen en ten slotte op de uitgevoerde acties volgens deze logica opgesplitst (in de vorige versie van het ESRS werden de rapportage-eisen met betrekking tot acties vóór die met betrekking tot doelstellingen gepresenteerd).
Beknoptere ESRS-verslagen
EFRAG is van mening dat de tot nu toe gepresenteerde ESRS-verslagen soms te gedetailleerd zijn, waardoor ze moeilijk te begrijpen zijn. De adviesgroep stelt daarom verschillende opties voor ondernemingen voor:
schrijf een "samenvatting" aan het begin van het verslag over duurzaamheid;
presenteer gedetailleerde informatie, taxonomie-gerelateerde verklaringen en informatie over niet-materiële onderwerpen in speciale secties of bijlagen;
vermeld eenmalig informatie met betrekking tot een beleid, actie of doelstelling die door het bedrijf is geïmplementeerd in haar verslag.
Vraag gegevens rechtstreeks op bij de exploitanten in de waardeketen van het bedrijf of gebruik schattingen.
Vereenvoudiging van de dubbele materialiteitsanalyse
Volgens EFRAG vormde de dubbele materialiteitsanalyse een administratieve last voor bedrijven die momenteel onderworpen zijn aan duurzaamheidrapportage (golf 1). Volgens de logica van de naleving van de ESRS hebben bedrijven onevenredig veel moeite gedaan om de analyse uit te voeren. Om bedrijven aan te moedigen een strategische analyse van dubbele materialiteit uit te voeren, stelt EFRAG verschillende methodologische veranderingen voor. Hier volgen drie voorbeelden:
Het uitvoeren van een strategische analyse van dubbele materialiteit
In een nieuw hoofdstuk getiteld "Praktische overwegingen" specificeert de Adviesgroep dat de analyse moet beginnen met de analyse van het bedrijfsmodel van de onderneming om de meest voor de hand liggende kwesties op het gebied van duurzaamheid te identificeren ("top-down" benadering).
Het principe van materialiteit van de informatie over duurzaamheid, dat het mogelijk maakt om het aantal gegevenspunten dat in een verslag moet worden gepresenteerd te beperken, kan nu worden toegepast op alle informatie, inclusief de informatie die voortkomt uit de ESRS 2. Het principe van materialiteit van de informatie over duurzaamheid kan nu worden toegepast op alle informatie die in een verslag moet worden gepresenteerd.
Beperk de informatie in het CSRD-verslag
Als een deelonderwerp van duurzaamheid van wezenlijk belang is, moet het bedrijf de gepresenteerde informatie beperken tot dat deelonderwerp, zonder alle gegevenspunten te hoeven rapporteren binnen de thematische norm waarvan dat deelonderwerp afhankelijkheid is. EFRAG biedt bedrijven een bijlage die het verband beschrijft tussen een deelonderwerp van duurzaamheid en de informatie die in het verslag moet worden gepresenteerd, binnen het zogenaamde NMIG-document.
Wanneer een onderwerp materieel is, en aanleiding moet geven tot informatie over duurzaamheid in het verslag, is het alleen materieel omdat het betrekking heeft op een impact, risico of kans voor het bedrijf. Een onderwerp is daarom niet per se materieel.
Vermijden van duplicatie tussen de "minimale rapportage-eisen" en die in de thematische ESRS standaarden
Vanuit het standpunt van EFRAG zouden ondernemingen verstrikt zijn geraakt tussen de informatie die moet worden gepresenteerd als gevolg van de minimale rapportage-eisen (of "MDR's" in het Engels) en de informatie die gekoppeld is aan de verschillende thematische standaarden. Om dit in de toekomst te voorkomen, wordt voorgesteld dat :
de "minimale openbaarmakingsvereisten" "algemene rapportage-eisen" (of "GDR's") worden. Ze zullen binnen het ESRS 2 gepresenteerd blijven;
de rapportage-eisen met betrekking tot beleid, acties en doelstellingen binnen de thematische ESRS drastisch worden beperkt;
deze vereisten moeten alleen worden gerapporteerd als de onderneming voordeel haalt uit beleid, acties en doelstellingen. Het is niet langer nodig om de plannen en het tijdsbestek te vermelden waarbinnen de onderneming dergelijk beleid, acties en doelstellingen zal implementeren.
Verbetering van de interoperabiliteit met internationale standaarden
EFRAG overweegt verschillende wijzigingen om te zorgen voor een grotere interoperabiliteit tussen de ESRS en de ISSB standaarden (IFRS S1 en IFRS S2):
Het principe waarop de ISSB standaarden zijn gebaseerd, volgens welke een duurzaamheidsverslag van een onderneming een getrouwe presentatie van informatie op dit gebied vormt, wordt opgenomen in de ESRS.
Er wordt permanent verwezen naar IFRS-richtlijnen voor de sector, die bedrijven kunnen raadplegen wanneer ze informatie rapporteren die specifiek is voor hun bedrijf.
EFRAG merkt op dat de tot nu toe gebruikte gegevenspunten in 97% van de gevallen overeenkomen met de gegevenspunten die zijn afgeleid van andere standaarden (ISSB IFRS S1, S2, SASB, GRI, TNFD, CDP, etc.).
Voor meer details worden in twaalf bijlagen de voorgestelde wijzigingen voor elk van de ESRS in het document "basis voor conclusies" uiteengezet.
Na de openbare raadpleging zal EFRAG haar project evalueren en eind november haar definitieve advies over de herziening van de ESRS aan de Europese Commissie voorleggen. De Europese uitvoerende macht zal dan de herziene ESRS aannemen via een gedelegeerde handeling.
Dit document is automatisch vertaald met Deepl.